Sosial kompetanse.
00:47 | Author: Bien
Gjennom mine to gruppearbeid i år ser jeg at jeg har fått større sosial kompetanse. Vi avtalte å ha positive holdninger til hvordan vi kommuniserer på gruppa. Som aktivitør må jeg ha kompetanse i kommunikasjon fordi jeg har mange samarbeidspartnere og jobber mye i team rundt brukere. Hvordan gir jeg elevene oppgaver så de opparbeider ferdigheter, erfaringer og begreper til å lytte, se, kommunisere, motivere, forenkle og tilrettelegge ut fra brukerens ressurser, interesser og behov. De skal ikke overta brukerens aktivitet men gi hjelp og støtte. Aktivitøren må kunne sette seg inn i en annens livssituasjon og ha empati. Som mor i dagens oppdragelse ser jeg at vi ofte lar barna bestemme og velge bort i forhold til egen lyst. Jeg tror dette gjør at barna i dag får mindre empati, større selvtillit men mindre selvfølelse, mye mental kunnskap men færre praktiske ferdigheter. Jeg tror at det å gjøre arbeidsoppgaver til glede for fellesskapet gjør at vi får andre holdninger til våre medmennesker, vi er ikke slaver for hverandre. Å stå på sidelinjen og klappe barna frem i det minste de gjør, kan gi individualister med stor selvtillit, men lav selvfølelse fordi de ikke nødvendigvis opplever konkret mestring. Selvfølelse er noe som vokser innenfra og egne erfaringer ved å gjøre selv kan gi motivasjon fordi de opplever mestring.

Kan jeg benytte noen av eksemplene til en av foredragsholderne ved HiAk i år for at elevene skal opparbeide disse sosiale ferdighetene? Fra foredragsholder Berit Follestad (lærer ved Sogn vdg) og i pedagogisk praksis fikk jeg mange konkrete verktøy jeg kunne jobbe med. I observasjonsuken på Steinerskolen møttes hele skolen hver morgen og ettermiddag for å sjekke inn og ut. De stod i ring for å åpne og lukke sirkusblomsten. Hendene skulle knyttes med håndflatene opp for så å strekke ut fingrene. Dette skulle gjøres i stillhet. Alle elevene ble sett etter hvert som de lukket opp blomsten. Denne øvelsen oppmuntrer til samarbeid, mental konsentrasjon og tett fysisk kontakt fordi de var mange. En veldig fin start og slutt på dagen. Utrolig morsomt å se at elevene klarte å være stille tross at de var mange.

Disse verktøyene på Steinerskolen og som Berit Follestad viste oss ønsker jeg å ta med meg videre i egen undervisning for å lære elevene respekt for hverandre, alle skal oppleve å bli sett. Kan jeg starte skoledagen med å sjekke inn med mine elever. F eks med en øvelse der elevene sitter i ring og kaster ballen til en vilkårlig medelev. Denne skal presentere seg med noe positivt, en drøm, handling eller følelse i forhold til hvor de er akkurat nå. Deretter kaste ballen videre til alle elevene har presentert seg.
Kan elevene gjennom disse øvelsene stimuleres til en bedre kommunikasjon? Kan jeg bevisstgjøre dem på viktigheten av å opparbeide gode holdninger? Kanskje blir elevene oppmerksom på å skape rom for at vi er forskjellige, og at alle har like stor verdi som mennesker. Vil dette bidra til tryggere psykososialt miljø og skape gode holdninger i klassen?
This entry was posted on 00:47 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

0 kommentarer: